Podpoř Dupe
Hellraiser
„Myslím, že ústředním tématem hororové literatury je maso a jeho problematika. Může to být změna jeho tvaru. Nebo je to o oživování mrtvých, o tom, jak dát život tam, kde nebyl, a o důsledcích tohoto faktu, které jsou téměř vždy katastrofální,“ tolik britský spisovatel Clive Barker. Autor knižní předlohy i následné adaptace, kterou léta Páně 1987 osobně spíchnul.
Příběh se točí kolem záhadné kostky, Lemarchandova hlavolamu, která nabízí klíč ke snům a temným zázrakům, k jinému životu neznámých rozkoší. Stačí vyřešit hádanku. Frank Cotton je jedním z nemnohým, kterým se to podařilo, jenže jak se ukáže, rozkoš má mnoho podob a namísto nadpozemských slastí stane tváří v tvář peklu.
Barkerovi se v Hellreiserovi podařilo vytvořit nový typ monstra, vycházejícího z vlastního zájmu o sadomasochizmus a chápajícího psychologii touhy - tzv. Pinheada, vůdce Cenobitů, démonické rasy přinášející onu „rozkoš". Podle některých kritiků popularita Pinheada a využití sadomasochistické ideologie a její kultury oblékání přispěla k módní vlně piercingu a tělesných deformací v subkultuře našeho období. Vždyť pokud se dobře podíváme na Pinheada, je jeho vzhled vlastně dokonalým skloubením tvorby Clivea Barkera. Na rozdíl od lidí, bytosti, které by nás podle našich všeobecných kritérií měly svým chováním odpuzovat, mají v Barkerových dílech většinou vlastnost, která jejich lidským protihráčům chybí. Tyto bytosti temnot a noci si stojí za svým slovem, cosi co bývá u nás lidí v poslední době víc výjimkou než pravidlem. Pinhead je elegantně nasnímaný a precizně vymyšlený záporák, nakonec potvory, o kterých jejich autor tvrdí, že jsou nepopsatelné, Barkera nezajímají. Tím naráží na Lovercrafta a jeho metodologii nesmírně nadlidské, ale nevyslovitelné hrůzy.